Jag är ingen rasist, men...

Varje gång du hör någon inleda med orden "jag är ingen rasist, men..." vet du att personen i fråga kommer säga något rasistiskt. Sedan kommer samma person undra varför han blir kallad rasist så fort han tar upp invandringsfrågor.

Jag såg ännu en sån person nyligen.
Han inledde med den gamla klyschan "jag är ingen rasist, men..."
Så var hans meningar som följde rasistiska? Ptja, läs och döm själva:

"Invandrare och invandring är ett känsligt ämne, man blir kallad rasist bara man tar upp det."

Konstigt. Jag har tagit upp det många gånger. Jag har varit kritisk mot invandrare i diskussioner. Men jag har aldrig blivit kallad rasist för det. Kanske för att jag inte säger saker som: 

"Jo, jag snackar om invandrare. Och deras attityd. Och deras sätt. Deras sätt att behandla andra."

"Ligger det i deras gener att vara kaxiga? No offence. Eller jo faktiskt, yes offence, men varför måste ni bete er såhär?"

"Och fan vad vissa ska klaga på detta land. Som en komiker en gång sa: MEN ÅK HEM DÅ!
Kom inte hit och klaga, kaxa, förstöra och misshandla. Annars kan du lika gärna åka hem igen och leka kurragömma med Osama."

De kan inte... Då dör de... Det är liksom hela poängen. De åkte inte frivilligt hit för att de ville lämna sitt eget land för Sverige. Invandrare ska hålla käften och vara jävligt tacksamma över att få vara här? Många vill inte ens vara här. Många VILL hem. Men som sagt, då dör de.

Och så undrar han varför han blir kallad rasist.
Kanske för att du säger ganska rasistiska saker! Åh, vad jag är trött på generalisering. Visst, alla generaliserar. Alla har fördomar. Men alla agerar inte på dem. Alla låter dem inte bilda ens uppfattning.

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: Erik

Haha, ja, han är rasist. Trist att han inte inser det själv bara.

2010-01-12 @ 20:38:47
Postat av: Palle

Man behöver inte vara rasist bara för att man är less på Svensk invandringspolitik. Och så fort man har en invandringskritisk åsikt så handlar det bara om att smutskasta den personen istället för att bemöta argumenten. Som jag har sagt tidigare.



Och glöm för all del inte bort att alla invandrare inte är flyktingar. Inte ens hälften är flyktingar...

2010-01-12 @ 22:59:45
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: Palle

Och för att posta en snabb källa



"I slutet av år 2003 fanns det i Sverige

630 000 personer som invandrat 1985 eller senare. Av dessa hade

93 000 fått uppehållstillstånd på grund av skyddsbehov och 134 000

på humanitära grunder."



1950I02BR02BE51ST0405.pdf" rel="nofollow">http://www.scb.se/statistik/_publikationer/BE07011950I02BR02BE51ST0405.pdf



Sista sidan.

2010-01-12 @ 23:00:32
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: bleunt

Palle:

"Man behöver inte vara rasist bara för att man är less på Svensk invandringspolitik."



Vem har sagt det? Ingen har sagt det. Du behöver därför inte känna dig tvungen att påpeka det. Jag är själv kritisk mot den, så lugna dig lite.



"Och så fort man har en invandringskritisk åsikt så handlar det bara om att smutskasta den personen istället för att bemöta argumenten."



Absolut inte. Jag har ofta tagit kritisk ståndpunkt i diskussioner, och aldrig kallats rasist. Tycker du själv vad han skrev är vettiga argument som förtjänar vettigt bemötande när han frågar om det ligger i deras gener att vara kaxiga?



"Och glöm för all del inte bort att alla invandrare inte är flyktingar."



Det har jag inte sagt. Jag får intrycket av att du är upphetsad när du två gånger slagits mot värderkvarnar i dina kommentarer.



Din länk funkade inte för mig, men självklart finns många invandrare som inte flyr från krig, fattigdom eller politiskt förtryck. Det finns många som kommer som arbetskraft, eller pga relationer. Från Norge, Frankrike, USA, Thailand etc.



Men när vi snackar folk från mellanöstern, som hans kommentarer handlade om, då är det oftast människor som FLYR från något - det vill säga krig, fattigdom eller politiskt förtryck. Samma sak gäller majoriteten från Afrika.



Att anta att de gärna lämnar sitt land trots att allt är bra och de har en ljus framtid där är höjden av etnocentrism.

2010-01-13 @ 00:05:01
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Kalle

Jag tror snarare problemet är vad som får den att klaga.

jag läste en artikel i DN (leta på deras hemsida) om rasism i europeisk politik.

Det berättades om hur två invandrare ifrån Togo varit påväg hem från sitt arbete som fruktplockare. En bil hade passerat, men sedan vänt. Vindrutan hade vevats ner, och föraren hade skjutit dem med sin luftpistol.

Även här i sverige behandlas invandrare på ett skandalöst sätt. Det är för mig obegripligt hur 630 000 människor kan förväntas vara likadana bara för den gemensamma förteelsen att de flyttat hit från ett annat land.



PS: sen har vi ju förstås den psykologiska teorin om den självuppfylande profetian. DS.

2010-01-13 @ 13:23:34
Postat av: WysiWyg

Oh! Coolt! Jag har länge letat efter "kaxgenen". ;-)



Sedan måste jag säga att jag alltid ställer mig frågande till varför vissa personer inte ska få klaga på saker de tycker är dåliga, bara för att de inte är födda i Sverige? (eller oftare; deras föräldrar inte är födda i Sverige)



Det är väl en av de saker som gör Sverige så härligt, att vi faktiskt FÅR klaga när vi tycker något är dåligt? Är tanken att vi ska göra Sverige sämre, så folk inte är lika ivriga att åka hit? Lite som i Independence Day när han ska försöka smutsa ner planeten så de inte längre vill ha den? ;-)

2010-01-13 @ 16:17:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0