Sluta gnälla, Haiti!

Folket på Haiti kritiserar hjälporganisationerna för att vara ineffektiva och för att nå fram med hjälp för långsamt. Det här har upprört många svenskar, som menar att Haiti ska vara jävligt tacksamma för att vi ens hjälper dem överhuvudtaget.

Att de har mage att kritisera hjälpaktionerna som vi bidrar med bara för att deras familjer ligger nånstans bland raserade hus, levande eller döda begravda - medan 1, 2, 3, 4 dygn passerar och ingen hjälp kommer. Det här är ingen tid att vara oartig!

Under tiden ställer vi oss svenskar vid busshållplatserna, och gnäller som fan så fort bussen är 15 minuter sen.

Prenumerera på bloggen


Kommentarer
Postat av: Seraph

Det är fan inte kul när bussen är sen, speciellt inte när det är askallt...



Jag snackade om det här med empati med en person häromdagen, och hon kunde inte känna någon empati alls för människorna på Haiti, men häromdagen satt hon med en tår i ögat när hon kollade på extreme home makeover, för de har det faktiskt svårt också. Då är det något som är extremt fel, kanske inte på personen i sig, för hon tyckte själv att det var konstigt, men hur vi formas av media och vad vi prioriterar pga det är fan helt åt helvete. Alltså, folk kan gråta när deras favorit förlorar idol, men när man ser bilder på människor som gråter för att deras nära och kära ligger begravda under rasmassor ... ingenting.



Wtf? Och en av anledningarna till att inte bry sig enligt hon jag pratade med var tydligen att: "ja men jag kan ju inte göra något iaf."



Jag trodde då inte att förmågan att känna empati bestämdes av våra möjligheter att kunna hjälpa till, men man lär sig något nytt varje dag, antar jag...

2010-01-16 @ 16:36:33
Postat av: Erik

Hon skulle nog få en tår i ögat om hon satt och såg en dokumentär om hur en familj i Haiti splittras när alla dör också, nu ser hon väl mest korta reportage och artiklar. Jag sitter inte och är ledsen över människorna i Haiti, men om jag var där och såg det med egna ögon skulle jag bli berörd, nu är det så långt borta.

2010-01-16 @ 16:53:29
Postat av: bleunt

Seraph:

Ja, det är lite vridet. Och de flesta av oss är nog skyldiga till viss mån. Kanske beror det på att vad man ser på Idol och Extreme Home Makeover är något som är lättare att förstå. Lättare att identifiera sig med utifrån vårt världsperspektiv. Krig och naturkatastrofer är inget vi kan greppa - det kan nog ingen som inte varit med om det. Däremot kan vi greppa att någon som vill bli känd artist inte får bli det.



Men ja, det är sååå vridet. Och att man inte kan göra något åt det är ju en sååå dålig förklaring. 100kr till Haiti är "mer" än ett samtal till Tv4 för att rösta på sin favorit.



Erik:

Ja. Idol byggs ju upp mer än 2 minuter korta klipp från Haiti. Sant.

2010-01-16 @ 17:38:06
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Tobias

"Det här har upprört många svenskar"



Är väl typ bara jag och Aerie ;)

2010-01-17 @ 15:11:04
Postat av: Seraph

Klart som fan det är svårt att greppa, men man kan ju ändå sätta sig in i det i någon mån och känna empati. Det kan jag iaf, men det kanske är jag som är konstig då. Sen skiter jag fullständigt i vem som vinner vad på tv. Knepigt värre.

2010-01-18 @ 14:18:54
Postat av: Kalle Balik

Stoppa pressarna! Jag kommer med vital information! "Ju mörkare, ju oviktigare". Det står så i den svenska grundlagen. Hade några svenskar dött i jordbävningen hade hela Sverige gråtrunkat. Anledningen till att Sverige brydde sig så mycket efter tsunamin var ju enbart för att några svenskar hade surfat omkring där borta.

2010-01-19 @ 00:40:52
URL: http://jattestorapistoler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0