Zombies anpassar sig efter oss

Zombies handlar ursprungligen om voodoo. Häxdoktorer på Haiti som väckte döda till liv och gjorde dem till sina slavar. När västvärlden tog till sig konceptet tog vi bort det ockulta, och behåll konceptet med de levande döda. Lelösa levande lik som sakta vandrar med armarna utsträckta mot sina offer. Men det är inte allt som hänt under åren, och zombien har genomgått en evolution för att komma dit den är i dag.

 

För egentligen är dagens zombier som vi ser i Resident Evil, Left 4 Dead, Dead Rising, 28 dagar senare eller till och med I Am Legend inte regelrätta klassiska zombies. Alla har vi lagt märke till att de börjat springa, och att vi har 28 dagar senare att ”tacka” för det. Men innan zombies började springa hände något annat, och om jag inte har fel är det Resident Evil som startade det.

 

http://venturebeat.com/wp-content/uploads/2008/12/left4dead-mar1st.jpg

Man har nämligen än en gång plockat bort det ockulta och övernaturliga. I stället för voodoo som återupplivar de levande döda, har vi nu en lite mer vetenskaplig förklaring. Nu är zombies inte längre levande döda, vilket länge var hela grejen. Nu är det en sjukdom. Varelserna är inte längre lik som rest sig från gravar, utan vanliga människor som blivit infekterade av ett virus.

 

Zombien har anpassats efter vårt samhälle. Vi är inte lika fascinerade av och rädda för det ockulta och övernaturliga. Nu är vi inte rädda för vad vi inte vet – vi är rädda för det vi vet. Det verkliga är läskigare. I och med globaliseringen skräms vi mer av epidemier av sjukdomar. Vi är rädda för galna kosjukan, SARS och olika influensor namngivna efter olika djur. Och zombien har anpassat sig därefter.

 

Sen att zombien börjat springa kanske omedvetet symboliserar tempot och stressen i samhället, precis som deras förkärlek till shoppingcentrum sägs vara symbolik som kritiserar masskonsumeringen. Eller så blir det bara så mycket coolare action då.

 

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: Therese

Hejsan. Nu kommer jag med en kanske lite konstig fråga. Men för typ hundra år sedan har jag för mig att du la upp två klipp med låten whatcha say i bakgrunden? Kanske att det var nåt tecknat? Vet du vad jag menar? Eller så är jag helt ute och cyklar? :)

2010-01-10 @ 13:34:31
URL: http://thogstrom.blogg.se/
Postat av: WysiWyg

1. Visste du att det faktiskt finns en parasit som kan få en att bli mer eller mindre en zombie? Eller alltså, de tar över ens vilja. Eller något sådant. Typ.



2. Jag tror att det största skälet till varför vi uppdaterat zombies är för att omständigheterna förändrats. Hur skrämmande det än var med lik som började röra på sig och ville äta de levande, så var det en skapligt begränsad skara. SÅ många lik finns det inte i en stad, iaf inte som fortfarande hänger ihop tillräckligt mycket för att kunna göra något. Och eftersom du faktiskt inte behövde vara rädd för att bli biten, bara uppäten, så var de inte så svåra att besegra, iaf inte med moderna vapen.



Uppgraderingen handlar alltså helt enkelt om att göra dem farligare, eftersom vi har bättre metoder för att försvara oss.



3. Jag måste säga att jag aldrig riktigt förstått varför folk var rädda för lik som rör sig långsammare än den genomsnittliga människan kan krypa. Hade verkligen alla SÅ dålig kondition på den tiden? ;-)



Bara fram med en yxa, gå runt bakom dem och hacka på.

2010-01-10 @ 14:40:12
Postat av: Tony

En "banbrytande" titel inom zombie genren är Stubbs The Zombie. Här är zombien en tänkande varelse som har känslor och kontroll över sina egna handlingar. Handlingen är kanske lite överdriven och in game upplevelsen är lite märklig i karaktär. Men det är fortfarande ett trevligt koncept med just fria tankar i en annars hjärndöd genre. (dålig ordvits) Jag själv som Zombie fantast vill se mer av detta koncept och fler spel/filmer från zombiens synspunkt. Och jag vill tacka Bleunt för ännu ett fantastiskt insiktsfullt inlägg. Keep on bloggin

2010-01-10 @ 16:39:11
Postat av: A

Kanske läser helt fel, men tror du att RE var först med Zombies som inte hade något med voodoo att göra?

2010-01-10 @ 19:27:08
Postat av: bleunt

A: Nej, jag menade att RE såvitt jag vet var först med att zombies var infekterade. Kommer inte på något tidigare så här på stående fot i alla fall. Men så är jag ingen zombiespecialist heller.



Tony: Ja! Mer zombieperspektiv! Alla vet ju dessutom att det är dubbelt så kul att spela L4D när man spelar som zombie.



Wysi: Japp. Det finns en parasit som borrar sig in i myrors hjärnor, och får dem att klättra upp på grässtrån så att fåglar kan äta dem. Det är så parasiten tar sig till fåglar och andra djur. Riktigt sjukt.



Har vi bättre metoder att försvara oss med? Hade väl samma vapen på 70-talet som nu. :p Men självklart är slöa zombies inte lika tuffa.



Therese: Det stämmer. Det var en SNL-parodi på en scén ur O.C. Den finns inte längre på YouTube (CBS tar bort den hela tiden), men du kanske hittar den om du Googlar på "Dear Sister Santurday Night Live" eller något liknande.



Här är i alla fall originalet som klippet spoofar:

http://www.youtube.com/watch?v=3umNk9nVxbQ



2010-01-10 @ 21:23:16
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: A

Alltså, redan i Night Of The Living Dead så funkar ju zombie-grejjan som en smitta, där de bitna (oavsett hur allvarligt skadan egentligen är) dör av viruset och sedan (direkt) vaknar till liv. Visst vaknar också alla som nyligen dött till liv, och så kanske det inte är i RE, men jag skulle ändå påstå att i princip fungerar som i RE.



Eller missar jag något här?

2010-01-10 @ 22:05:41
Postat av: bleunt

Ja, låter ju som en mix av det hela. Låter lite som varulvar och vampyrer. Men varulvar och vampyrer har inte samma virusförklaring som RE.

2010-01-10 @ 22:24:27
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: K

Jag skulle vilja påstå att Dawn of the Dead var före 28 dagar (förutsatt att zombiesarna var lika snabba i orginalversionen).

Annars rolig läsning. :)

2010-01-13 @ 13:32:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0