Transsexuella bör skjutas

Jobbade idag. Hörde en bakom mig prata med en bredvid mig om någon dokumentär han sett. Den handlade om en porrstjärna som genomgick ett könsbyte, och för stunden hade båda könen. Då sa den som satt bredvid mig något i stil med "fy fan, de borde skjutas med ett skott i huvudet".

Jag hade en kund i örat, så jag kunde inte riktigt höra exakt vad han sa. Men jag hörde orden fan, skjutas, skott och huvudet. Med avsky i rösten. Men jag kan inte tro att han sa det. Vem säger så? Även om man erhåller den åsikten måste man ju inse att det inte är socialt accepterat att säga så.

Nu står jag inför ett dilemma, då jag är väldigt dålig på att inte låta personers åsikter glida förbi. Hur behandlar jag honom i framtiden? Jag är ju inte 100% säker på att han sa det, men vet att jag hörde de orden. Jag hörde bara inte sammanhanget. Men vad annars kan han ha sagt?

Så jag har två val. Antingen frågar jag honom, eller så ignorerar jag det.
Förmodligen är det smartast av mig att ignorera det, och försöka att inte behandla honom otrevligt. Kanske borde jag helt enkelt försöka utgå från att jag missuppfattade honom. Det är ju faktiskt svårt för mig att tro att någon skulle säga en sådan sak bara så där.

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: Thomas

Tycker fan du ska fråga honom om det. Fast på ett diskret sätt. Du måste få veta om han har så störda åsikter.

2010-03-10 @ 23:39:01
Postat av: Kunta

Fy fan för folk som säger så. Dem borde skjutas med ett skott i huvudet.

2010-03-11 @ 00:26:31
URL: http://shortnecked.blogg.se/
Postat av: Palle

Killen snackade med sin polare eller vem det nu var. Det var nog inte meningen att du skulle höra.

Och jag har då alltid en viss jargong med mina polare medans jag tonar ner mina formuleringar en hel del när jag bara pratar med random npc's.

Och om det ändå plågar dig så mycket, fråga.



Hur ska du annars få reda på det?

2010-03-11 @ 00:38:18
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: bleunt

Killen snackade med sin arbetskamrat. På arbetsplatsen. På arbetstid. Mitt bland sina andra arbetskamrater (vi sitter inte ens två meter isär). Jag satt närmare honom än arbetskamraten han pratade med.



Det plågar mig inte. Jag är bara inte tillräckligt socialt savvy för att veta hur man normalt agerar i liknande situationer. Jag vet ju att jag är väldigt dålig på att låta saker passera, och vissa upplever det som att jag ofta "muckar gräl".



Men du skulle alltså fråga?

2010-03-11 @ 08:59:50
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Seraph

Finns idioter till allt. Hade jag hört det hade jag sagt nåt.

2010-03-11 @ 11:45:35
URL: http://www.seraph101.wordpress.com
Postat av: Anders

Man lägger sig inte i andras samtal om de inte råkar prata om något som skulle angå en själv, kan jag tycka. Det är väl dig egalt om han vill skjuta transor i huvudet? Dessutom är ju sannolikheten inte särskilt stor att han faktiskt kommer göra det heller.



Sensmoral: lägg inte näsan i blöt. Samtalet hölls inte med dig i åtanke. För att citera Clarice Starling i "Hannibal": I wasn't speaking to you. If I'm speaking to you, you'll know it because I'll look at you.

2010-03-11 @ 15:54:48
Postat av: bleunt

Anders:

1) Jag tycker det är synd när människor accepterar hat. Jag har väldigt svårt att sätta på mig skygglappar som ni andra svenskar.



2) Om det som du säger är sant, varför kommenterar du då på blogginlägg? ;)

2010-03-11 @ 15:59:21
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Anders

1) Det må kanske vara onödigt att gå omkring och hata saker och ting. Men precis som att folk älskar olika saker, så hatar folk olika saker. Konstigt vore det ju annars. Visst kan du rusta upp för ordkrig och påpeka för killen i fråga att han är stygg. Men vad vill du uppnå med det? Han lär ju inte ba: "Nä förlåt, jag tar tillbaka allt ont jag sagt om transorna. Det där bara flög ur mig, så ogenomtänkt det kan bli ibland. Tack för att du förde det på tal".



2) Hehe. Kanske för att din blogg inte är lösenordsskyddad och därmed vänder sig till alla dem som läser?

2010-03-11 @ 20:10:26
Postat av: bleunt

1) Som sagt, vissa klarar att koppla på skygglapparna och låtsas att vi lever i en rosa fluffig regnbågsvärld där man slipper ta itu med saker som sexism, våld, rasism, homofobi och annat hat. Andra har lite svårare att låta sånt passera, och står gärna upp för vad de tycker är rätt och står emot det de tycker är fel. Du ska inte vara så rädd för att bjuda saker du tycker är fel på lite motstånd, även om du inte lyckas knuffa omkull det. Ge inte upp så lätt.



2) En lösenordsskyddad blogg vore att jämföra med om de två förde en konversation ensamma i ett privat rum. Hur skulle jag kunna höra om deras samtal var "lösenordsskyddat"?

2010-03-11 @ 20:27:17
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Palle

Hade det varit nåt som fått mig att känna "Ska jag fråga om han verkligen sa så?" så hade jag frågat om han verkligen sa så.



2010-03-11 @ 22:21:02
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: Seraph

Som sagt, när man hör såna sjuka grejer så kan det vara värt att öppna käften. :) Spelar ingen roll om samtalet är riktat mot mig på något vis eller inte, jag har all rätt att säga vad jag tycker.

2010-03-12 @ 18:34:15
URL: http://www.seraph101.wordpress.com
Postat av: Palle

Du kan ju alltid använda dig av en klassiker :D



Pratar ni så att jag hör så pratar ni med mig.

2010-03-12 @ 19:32:40
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: Siri

Väldigt fascinerande med folk som inte förstår att vissa saker inte bör sägas rakt ut.



Jobbigt också med sånt där är att oavsett om man har något bra att säga så känns det som att just den sortens person inte skulle ta åt sig ändå. Man får helt enkelt bara skriva om det i sin blogg eller nåt... ;)

2010-03-26 @ 01:34:28
URL: http://argatjejer.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0