Automatisk telefonsvarare

Många kunder som spelar in svarsmeddelandet på sina telefonsvarare säger "välkommen till familjen Svenssons automatiska telefonsvarare". Och jag tänker, finns det telefonsvarare som inte är automatiska? Finns det telefonsvarare som man måste trycka igång manuellt när någon ringer och man inte är hemma? Är inte automatisk telefonsvarare lite som att kalla en cirkel rund?

Jag vet inte. Det är mestadels väldigt gamla människor som säger det. Så kanske var de första telefonsvararna inte automatiska? Jag kanske är för ung för att minnas dem.

Prenumerera på bloggen


Kommentarer
Postat av: max

jag tror att man vevade igång dom första. eller drev dom med vattenhjul.. så man var tvungen att arbeta liksom samtidigt som man pratade

2010-05-29 @ 12:40:07
Postat av: Erik

En "telefonsvarare" är ju egentligen personen som svarar i telefonen" Därför är "automatisk telefonsvarare" den korrrekta benämningen på en maskin som svarar i telefonen automatiskt. Antar jag. :D

2010-05-29 @ 14:49:56
Postat av: horace engdahl

detta stämmer.

2010-05-29 @ 15:17:33
Postat av: Horan Engdahl

Fel, det stämmer inte!

2010-05-29 @ 16:49:24
Postat av: Herzleid

Haha, min mormor sa alltid så. På den tiden hade hon en telefonsvarare med separat mikrofon, och så använde hon en alldeles speciell röst när hon spelade in meddelandet, mycket djupare och med mer rullande R och allting. Det var skitsvårt att hålla masken. Men man kunde ju inte börja asgarva - då blev hon ju tvungen at ta om...



Jag tror de vill specificera från första början att det är ett inspelat meddelande, och inte en person som svarar. Mormor försöker alltid prata med automatväxlar när de ber henne trycka menyval på telefonen för att komma vidare. Så helt befängt är det inte med "automatisk" =)

2010-05-30 @ 16:18:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0