Sjukanmäla

I dag ringde jag och sjukanmälde mig från jobbet för andra gången på tre år. Jag hatar att sjukanmäla mig. Vet inte riktigt varför. Har alltid beslutsångest kvällen innan. "Men ska jag försöka gå dit ändå?" Så gjorde jag i onsdags och fredags, och fick betala priset. Lät som en 50-årig kedjerökare med halscancer när jag pratade med kunderna.

Och alltid när jag sjukanmäler mig känns det som att jag måste försöka låta sjuk. Man kan inte låta för frisk. Fånigt egentligen. Det är ju inte som att hon kommer säga "näe, sjukanmälan godkännes ej, du låter alldeles för kry". Eller att hon hälsar chefen att jag inte lät speciellt sjuk. Då måste man lägga till lite hängighet i rösten, gärna hosta till lite någon gång.

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: Henrik Petersson

Du oroar dig väl inte över att hon ska underkänna din sjukanmälan, utan över att hon, i sitt stilla sinne, ska misstänka att du inte är så sjuk som du utger dig för att vara. Man oroar sig ju hela tiden över vad folk ska tycka om en, trots att det absolut inte skulle påverka en. Jag kan brista ut i sång på bussen om jag vill, utan att det skulle få någon konsekvens över huvud taget. Men jag låter bli, eftersom jag inte vill att de kompletta främlingarna bredvid mig, som jag aldrig kommer se igen, ska tycka jag är cp.

2010-05-17 @ 10:32:58
URL: http://fithenke.blogg.se/
Postat av: bleunt

Njäe, inte van hon tycker, men vad chefen tycker. :p Vilket är fånigt, eftersom jag bara varit sjuk en gång på tre år.



Och sjunga på bussen ska man ju avstå från till hänsyn av andra! :(

2010-05-17 @ 11:05:43
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Kalle Balik

Det är nog bra att sjunga på bussen om man inte vill att någon sätter sig på platsen bredvid. Eller så kan man runka på bussen. Det finns ju inga skyltar som säger att man inte får runka eller sjunga på bussen, så det får man.

2010-05-17 @ 13:25:16
URL: http://jattestorapistoler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0