Stjäl en Oscar

Minns ni filmen Juno? Den som handlar om två ungdomar, varav en vid namnet Juno, där tjejen råkar bli gravid och de måste bestämma sig för vad de ska göra med barnet. Ni vet, den där koreanska filmen från 2005.

Ja, koreansk. Från 2005. Inte den amerikanska från 2007.

Hon som "skrev" den amerikanska filmen som hade samma namn och samma handling vann ju en Oscar för bästa manus, eller något. Och alla var typ som "OMFG hon brukade ju vara en strippa!"

Hon som "skrev" den amerikanska filmen med samma namn och samma handling säger dock att hon inte hade sett den andra filmen med samma namn och samma handling. Hon råkade bara också skriva ett manus där två unga tonåringar, varav en har det jättevanliga namnet Juno, råkade bli gravida och var tvungna att välja vad de ska göra med barnet.

Största Oscar-stölden sedan Marissa Tomei.

Nu har jag inte sett den koreanska filmen, så jag ska inte yttra mig med allt för stor säkerhet. Men det känns inte som ett sammanträffande när det är en så specifik handling och ett så ovanligt namn. Eller vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Kalle Balik

Jag har aldrig hört om detta, men det förvånar mig verkligen inte. Amerikaner är lata och rika, så de köper oftast alla sina idéer, men i det här fallet antar jag att det var ren stöld?

2010-11-24 @ 00:40:47
URL: http://jattestorapistoler.blogg.se/
Postat av: Kunta

Icke att förglömma i ämnet är ju även att Scorsese's statyettdräpare the departed var KRAFTIGT inspirerad av Hongkong-rullen infernal affairs.

2010-11-25 @ 18:55:03
URL: http://shortnecked.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0