Tjejkyssar

"I kissed a girl and I liked it [...] I hope my boyfriend don't mind it"

Jag är vanligtvis ganska liberal. Jag är öppensinnad och frigjord. Oftast. Men när det kommer till en sak finner jag mig själv vara mer konservativ än genomsnittet. Och det är tjejkyssar. Jag har inget emot tjejer som hånglar med varandra, eller killar som hånglar med varanda. Men så här ligger det till.

Häromdagen fick jag frågan om jag skulle vara OK med om min flickvän kysste en annan tjej. Och jag måste nog svara nej på den frågan. Jag skulle aldrig vara OK med att min flickvän kysste någon annan än mig. Inte utan att kolla med mig först, och ha min tillåtelse. Ändå verkar de flesta killar inte ha några problem med det, och jag undrar varför. Och jag undrar även varför det skulle kännas mindre motvilligt om jag var där när det skedde, och det var planerat. Jag skulle nog tillåta det, men om jag hörde att det hade hänt på någon fest bara sådär skulle jag se det som otrohet.

Så varför tycker jag annorlunda? Ptja. Man kan ju fråga en kille varför han inte skulle ogilla det. Förmodligen kommer han ge ett ganska ytligt svar som "för att det är hett". Och det är ju inte ett tillfredsställande svar, eller? Många kanske säger att det är annorlunda när det är två heterosexuella av samma kön. Att det saknar den sexuella laddningen, känslan och risken. De njuter inte på ett sexuellt sätt, och då är det OK? Hmm...

Men håller det argumentet verkligen? Låt oss testa.
Är det okej om din tjej kysste en annan tjej? Ja.
Är det okej om hon tillfredsställer samma tjej med händer och tunga? Nja.
Då tvekar många killar direkt, och argumentet faller.
Argumentet att det är OK för att den sexuella laddningen inte finns där faller.

Så killar, och tjejer med för den delen:
Skulle er partner få hångla med samma kön utan att kolla med er först? 
Och i så fall, varför?
Och i så fall, skulle han/hon även få utföra oralsex på samma person utan att kolla med er först?
Om inte, varför? Vad är det för argument som gäller för en sak men inte en annan?

Kommentarer
Postat av: WysiWyg

För mig är det snarare tvärtom. Jag skulle ha lättare med att min (tänkta) flickvän hade oralsex med någon annan tjej än om hon kysste henne. För mig så är kyssar nämligen kopplade till känslor, medan sex kan vara bara för njutningens skull.

2008-08-29 @ 09:31:35
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: Tove

Min pojkvän har och får hångla med killar om han känner för det. Jag vet att han inte är ett dugg homosexuell eller ens bisexuell och jag vet då att det inte har med några känslor att göra. Och man behöver inte känna sig sexuellt attraherad av någon för att kyssa den. Men man går väl ändå inte och har sex med någon om man inte känner sig sexuellt dragen till den personen? Eller?

2008-08-29 @ 09:38:56
Postat av: bleunt

Tove: Men du svarade inte på frågan... Det är ganska taskigt att inte svara på frågan. :(



"man behöver inte känna sig sexuellt attraherad av någon för att kyssa den"



Och vad säger i så fall att man måste känna sig sexuellt attraherad för att ta det ett, två eller tre steg längre? Får din kille kyssa fula tjejer? Det håller liksom inte.



WysiWyg: Jag förstår precis hur du tänker där, och håller nästan med dig till en viss mån. Hångel och oralsex är väldigt nära varandra i min bok. Men inget av dem är något jag vill att min flickvän gör på någon annan, oavsett kön eller sexuell attraktion. Inte utan att höra med mig först iaf, sen får man väl se utifrån det.

2008-08-29 @ 15:16:58
Postat av: bleunt

Förresten tror jag inte någon av er svarade på frågorna! Morr! :o

2008-08-29 @ 15:18:17
Postat av: kayarina

jag skulle inte vara med på noterna om a helt plötsligt började hångla med killar hit och dit. trots att jag vet att han är helt hetro. däremot så skulle det inte kännas lika dumt om han pussade någon av sina killkompisar. jag vet inte varför det känns okej, när hångel inte gör det. mer känslor i kyssar antar jag.

2008-09-01 @ 19:15:28
Postat av: bleunt

Ja, pussar gör inget. :) Men kyssar, där blir det sexuellt tycker jag.

2008-09-01 @ 23:18:47
Postat av: Tove

Alltså:

Min pojkvän får kyssa andra killar utan att fråga mig innan. Anledningen är att jag inte tycker att kyssar behöver vara någon sexuell handling. Men det beror självklart på situationen.

Däremot får han inte ha oralsex med någon annan. För mig är oralsex en jättesexuell handling.



Sen beror det självklart på situationen. Om han skulle kyssa sin kompis en gång på en fest på kul är det väldigt stor skillnad på om han skulle råhångla med någon en hel kväll när jag inte vore med. För mig handlar det nog om tillfället där en person tänker "det här skulle kanske inte min pojkvän/flickvän tycka vore okej" men ändå gör det. Och det kan till och med vara så att det personen gör är något som faktiskt skulle vara okej. Men bara grejen att medvetet göra nått som man vet skulle kunna göra den andra besviken, då har man gått för långt. Det är som att säga att en kyss, sex, flirt eller vad som helst, är mer värt än ens förhållande.



Och jag tror att man hinner tänka den tanken ganska många fler gånger innan man har oralsex med någon än innan man ger den en kyss.



Jag märker hur dålig jag är på att formulera mig, hoppas att ni förstår vad jag menar.

2008-09-02 @ 09:38:20
Postat av: bleunt

"Anledningen är att jag inte tycker att kyssar behöver vara någon sexuell handling"



Så han får kyssa tjejer? Eftersom det inte behöver vara någon sexuell handling, menar jag.

2008-09-02 @ 17:37:09
Postat av: Tove

Nej. Eftersom att han är heterosexuell skulle jag se den tjej han kysste som ett hot eftersom att det finns en chans att det är känslor inblandade och risken för att han skulle vara sexuellt attraherad av en tjej han kysser är större än en kille han kysser.

2008-09-03 @ 15:56:22
Postat av: Tove

Fast det där med att han inte får kyssa andra tjejer är nog mer en slags säkerhetsgrej. Det kanske kan hända att det finns någon tjej som jag inte skulle bry mig om ifall han kysste, för att jag skulle känna mig säker och inte ha någon misstanke om sexuella känslor eller kärlek. Men det är lite krångligt att hålla på och säga att det är okej med den och den tjejen men inte med den och den. Därför är det lättare om man är tydlig med vad man tycker. I mitt fall:

Tjejer - inte okej

En killkyss - okej

Hångel med kille - inte okej, där börjar det bli för sexuell för mig.



Men det här är ju en jättepersonlig grej som är olika från, inte bara person till person, utan också par till par. Det finns folk som har öppna förhållanden och säger att de trivs med det, även fast jag kan tycka att det är otänkbart för mig. Men trivs dom med det så är det väl så.

2008-09-03 @ 16:22:26
Postat av: bleunt

"Det kanske kan hända att det finns någon tjej som jag inte skulle bry mig om ifall han kysste"



Det var bara det jag undrade. :) Så han får kyssa fula flickor, kan vi säga.



"Hångel med kille - inte okej, där börjar det bli för sexuell för mig."



Oj, jaså? Men flyger inte dina "han är hetero"-argument ut ur fönstret då?



Ja, det är krångel det här.

2008-09-03 @ 20:27:40
Postat av: Tove

Tja, det kanske man kan säga :P Problemet då är väl att han kanske tycker att en jätteful tjej är snygg :O



Jag förstår inte riktigt vilket skäl man har att hångla/ge oralsex etc. med någon om man inte har någon sexuell lust med det alls. Så om man hånglar med någon så tycker jag att det visar att man kanske inte är hetero som man tror att man är.

2008-09-04 @ 08:55:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0