Wyclef Jean (1997 Vs. 2007)

Jag får be om ursäkt för att dom senaste bloggarna varit ganska ointressanta och innehållslösa. Här kommer en till ganska ointressant och innehållslös text. :(

1997 släpptes ett av 90-talets bästa album.

Wyclef Jeans "The Carnival". En av mina all time favorites.

Ingen gjorde musik som Wyclef under sista halvan av 90-talet. Han producerade underbar musik. Annorlunda musik. Ny musik. Album som The Score och The Carnival. Låtar som Killing me Softly. No Woman No Cry. Gone Till November. Allt från karnevalinspirerad hiphop på kreal och reggaeundertoner, till stråkar gitarrer och klassiska toner.

Alltså, han hade Bob (fucking) DYLAN i videon till Gone Till November!! Nämn en enda artist som kan skryta med något liknande. Han behärskade allt och skivan sålde över 2 miljoner ex. Och jag var ett stort fan av Wyclef såväl som Fugees och Lauryn Hill.


Förra året (2007) släppte han The Carnival Vol. II. 10 år efter första The Carnival.
Idag är han ganska tråkig och slätstruken, utan det där unika. Idag etableras han mer av samarbete med stora artiser än att våga ta ut svängarna. Så jag blev inte direkt glad när han enligt min mening skändade och snyltade på The Carnival. Jag bestämde mig för att ge The Carnival Vol. II en chans. Sedan bestämde jag mig för att jämföra dom två albumen. Head to head.

Är originalet från 1997 verkligen bättre, eller är det bara nostalgitrippen som lurar mig?

The Carnival (1997) Vs. The Carnival Vol. II (2007)


Intro - Intro: 1 - 0
En orättvis fight. Eftersom introt på Vol. II knappt är att tala om.
På The Carnival håller han ett episkt tal. På Vol. II, ingenting...
Det här kommer bli en lätt seger för gamla goda Carnival.


Apocalypse
- Riot: 1 - 1
Oh no! Vad nu? Kan Riot verkligen hålla upp mot Apocalypse?
Ja. Med hjälp av Serj Tankian från System of a Down kan den det.
Och OJ så Serjs vers står över allt på skivan i poetiskt djup. :p


Guantanamera
- Sweetest Girl: 1-1
Oavgjort, igen. Sweetest Girl är i överlag den bättre låten. Nostalgi åsido.
Men Guantanameras koncept, samt Lauryn Hills vers lyfter låten till oavgjort.


Bubblegoose
(hittade tyvärr bara SP-versionen) - Welcome to the East: 1-0
When I was young mom bought me a guitar.
A microphone and she said I'd go far.
Sizzla och en tråkig refräng gör att Welcome to the East förlorar.


To All the Girls - Slow Down: 0-1
Blä. T.I. Men! Överraskande bra låt. Jag spyr inte på T.I. Han sköter sig.
Jag blir lite glad av Slow Down, den får mig somrig inuti.
To All the Girls är en av The Carnivals svagaste låtar.
Därför blir det här Vol. IIs första riktiga vinst!


Anything Can Happen
- King and Queen: 1-1
King and Queen har en härlig refräng med 80-talskänsla. Älska!
Synd att Wyclef inte låter det vara, utan sabbar låten med verserna.
Anything Can Happen håller inte mottet om jag tar bort nostalgin.


Gone Till November
- Fast Car: 1-1
Oj! The Carnivals bästa låt möter Vol. IIs bästa låt.
Gone Till November hade Bob Dylan i musikvideon och underbart vackra stråkar av New Yorks Symfoniorkester.
Fast Cars har Paul Simons sköna stämma och underbar gitarr. Två skitbra låtar. Oavgjort.
Det går inte att utse en klar vinnare bland två så otroligt bra låtar.


Year of the Dragon
- What About the Baby: 1-0
Skitcoola och hårda Fugees-låten Year of the Dragon spöar skiten ur What About the Baby. Lauryn Hill spöar skiten ut Mary J Blige. Med ett kråmat järnrör. Hårt. Brutalt.
Mary J Blidge avlider av blodförlust och den mesiga What About the Baby förlorar.


Sang Fezi
(finns i mitt galleri) - Hollywood Meets Bollywood: 1-0
Att ens jämföra dom här två låtarna med varandra är en förolämpning mot Sang Fezi.
Hollywood Meets SKITDÅLIG. Chamillionaire försöker vad Wyclef gjorde bättre i Thug Angels. Sang Fezi vinner med ögonen bakbundna utan att ens behöva försöka. Få låtar kan spöa Sang Fezi.


Mona Lisa
- Any Other Day: 0-1
Åh, Norah Jones. :) Any Other Day är skön.
Mona Lisa är lite cheesy. Neville Brothers har inget att komma med mot fröken Jones.
Norah Jones lyfter låten och utklassar faktiskt det mesta på båda albumen. Jag bara ler.


Street Jeopardy
- Heaven's in New York: 0-0
Två helt olika låtar. Var och en bra på sitt sätt.
Tyvärr försöker Street Jeopardy mata mig med något Sang Fezi nyss gjorde mig mätt på.
Och Heaven's in New York försöker mata mig med något Any Other Day nyss gjorde bättre.
Ingen av dessa låtar förtjänar poäng, oavgjort.


We Trying to Stay Alive
- Selena: 1-0
Selena är kanske Vol. IIs sämsta låt. Den eller HollyWood Meets Bollywood.
We Trying to Stay Alive är The Carnivals kanske coolaste låt.
Vem fan är Melissa Jimenez, och hur kan jag undvika att höra henne igen?
We Trying to Stay Alive vinner tack vare det coola soundet och Pras vers.


Gunpowder
- Touch Your Button - Del 2: 1-1
Gunpowder, en lite cheesy men totalt charmig.
Touch Your Button, en jobbigt schizofren låt som bara är bra mot slutet (elgitarren).
Elgitarren på slutet av Del 2 gör att jag vill ge Touch Your Button ett poäng. Men... Ja...
Jo, okej. Oavgjort. Bara för att sista halvan av Touch Your Button är så skön.


Jaspora
- On Tour: 1-0
On Tour är ännu en skåtdålig låt från Vol. II.
Vem fan är Lucina? Varför skriker Wyclef så mycket?
Jag orkar inte. Jag lyssnar hellre på Jaspora. Jaspora är skitbra.
Reggae med elgitarr, Jaspora vinner lätt.


Yele
- China Wine: 1-0
China Wine är inte en direkt dålig låt. Om man gillar den genren.
Jag gillar det inte. Seal Paul på stereoider. Jag blir stressad och lite arg.
Det låter som att tjejen som upprepade gånger säger China White försöker stressa mig.
Och jag gillar verkligen inte Elephant Man. Så jag chillar hellre till Yele än hoppar till China White.


Carnival
(finns i galleri) - ?: 1-0
Den sista låten på The Carnival har ingen motståndare, och vinner på walkover... :p
Med tanke på hur kass Vol. II är mot slutet skulle nog Carnival ändå vinna mot motsvarande Vol. II-låt.


Ställningen blev alltså...

The Carnival (1997): 13 poäng
The Carnival Vol. II (2007): 6 poäng


Jag måste säga, Vol. II gjorde bättre ifrån sig än väntat.
Wyclef är tråkig och slätstruken idag, ointressant MTV-pop. Inte alls lika originell och intressant som för cirka 12 år sedan. Men han kan ändå fortfarande släppa ifrån sig guldkorn som Fast Car, Any Other Day och Riot.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0