Mer hat från religion

I USA är det mycket angående homoäktenskap just nu, men det är ännu en lång väg att gå. Både Obama och McCain sätter sig emot samkönade äktenskap, och nationen är emot det rent generellt. Kommer det vända? Såklart. Är det tillåtet här i Sverige? Nej, konstigt nog inte. Eller?
Varför? För att våra homosexuella inte är religiösa nog att vilja få det igenom, kanske? Vad vet jag. Vill homosexuella i Sverige gifta sig med varandra? Är det en viktig fråga för dem? Någon som vet?
 
Skulle det ha vänt tidigare om det inte var för religion? Om man lyssnar på motståndarnas argument måste man svara ja på det, faktiskt. Gud och vad som är heligt används nästan uteslutande som argument. Adam och Eva likaså. Religion håller tillbaka människor, utveckling och rättigheter. Som vanligt.

Men religion skapar gott också, eller?
Nja, gör det verkligen det? Och skapar det i så fall mer gott än ont? Välgörenhet till exempel, drivs det verkligen av religion eller drivs det av snälla människor? Ger Sverige, som är ett ganska sekuläriserat land, mindre till välgörenhet än religiösa länder som USA? Nej, tvärtom. Vi har långt bättre sociala skyddsnät än religiösa USA och tar hand om varandra mer.

Religion får goda människor att göra onda saker.

 

Kommentarer
Postat av: seraph

http://www.youtube.com/watch?v=wXVpqP1Uts4&eurl=http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.2891847

2008-11-04 @ 17:16:11
Postat av: Zara

Hej hej! Jag är bisexuell ateist, och om jag en dag skulle träffa en tjej jag vill spendera livet med känner jag inte att jag vill gifta mig, men jag kanske ändrar mig ;) Tror att anledningen till att homosexuella inte kämpar för att driva igenom rätten att gifta sig är att kristendomen är emot dom. Vf skulle man då vilja gifta sig i kyrkan? Hm. Min morbror har varit gift med en man. "Bröllopet" gick ut på att dom skrev på lite papper i statshuset.. Romantiskt..

2008-11-04 @ 17:48:34
URL: http://zatan.webblogg.se/
Postat av: A

Tycker kyrkan borde få bestämma om sina regler angående giftermål, och staten borde inte ha jack shit att göra med kyrkan överhuvudtaget. Såklart borde de inom kyrkan som inte är helt bakom vagnen göra vad de kan för att de homosexuellas rätt. Fler borde välja borgerliga bröllop. Sen är det ju synd att många inte fattar att det finns inget som hindrar ett borgerligt bröllop att vara lika "festligt" som ett kyrkligt.



"Haven't been to church in years, right now that's the setting

I couldn't think of a better place to cover my face and have a wedding"

Passande citat av Sage!



Och angående religion så är religion i sig absolut inget ont i sig, tror många finner kraft genom sin tro och jag tänker inte döma någon pga den. MEN när vi snackar organiserad religion blir jag bara jävligt trött på att folk inte ser hur jävla mycket skit de prackas på. Vad jag förstår ska religion vara väldigt starkt och om det nu är det undrar jag varför de religiösa i så många fall bara blint faller in i leden och slutar tänka.



"Pardon me I don't think I'm hurting anybody

Just because I took shahadah but I'm cursing at the party

Ain't showing I'm holy just showing the whole me

Ya'll just pretend to be whatever your role be

Don't get me wrong preist and rabbi innam

but maybe that's why the masses don't respond

Can't sit and nit pick but miss the big shit

Expect us not to see the contradictions

Want us to listen and join your religion

I ain't got a pot to piss in who ya'll kidding

I believe in the Qu'ran and all that's within it

The concepts and all of the prophets that are mentioned

But I talk directly to God so if I'm sinning

ya'll ain't got nothing to do with me repenting"

Vet inte om du lyssnat något på Brother Ali, men jag tycker han säger det jävligt bra. (sry för mycket hip-hop citeringar haha,)

2008-11-04 @ 19:29:37
Postat av: bleunt

A:

Lyssnar inte på Brother Ali, gillar varken rösten eller produktionerna. :p Sen att han verkligen tror på allt i Koranen som han säger tvivlar jag starkt på.



Jag skrev en blogg om att inte tvinga kyrkan att acceptera homosexualitet, du kan säkert hitta den nånstans. Så jag håller med. Men att folk har den inställningen till homosexualitet rent generellt, både utanför och innanför kyrka är ledset. Och det har oftast med religion att göra. Det skulle inte förvåna mig om det visade sig att det finns fler religiösa homofober än ateistiska.



Grejen är ju att man inte ens får gifta sig utanför kyrkan i USA. De här människorna vill inte ens att det "onaturliga bandet mellan man och man" ska existera.



ZARA:

Jess, så man får alltså gifta sig borgligt här i Sverige. Hur är det med kyrkligt? Att jag inte ens är säker på det säger väl allt om hur lite debatten existerar. :p Jag hör inget prat om det längre.



I USA får man tyvärr inte ens gifta sig borgligt, senast jag kollade.



SERAPH:

Jess, såg den filmen för 3-4 månader sedan. Den är lite läskig faktiskt, även om det mest handlar om extrema band. Att påverka sina barn med egna värderingar är nästan omöjligt, men att indoktrinera dem sådär och hindra dem från att se andra alternativ och tankesätt är nästan barnmisshandel. Richard Dawkins tar upp det där ofta, och berättar om hur en flicka som blev antastad av sin präst som barn, ändå minns hotet om helvetet som något som traumatiserade henne mer. Hon drömde oftare mardrömmar om sina judiska och icke-troende vänner i helvetet än hon drömde mardrömmar om han som antastat henne.

2008-11-04 @ 21:07:09
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0