Mer korkad stolthet

http://aftonbladet.se/wendela/relationer/article3505552.ab

Först tänkte jag liksom, bra för henne, eller något.
Hon är inte knäpp. Jag tycker inte synd om henne.

Sen läste jag att hon inte är intresserad av sex, och är stolt över sitt livsval.
Ni som läser min blogg vet vad jag tycker om ordet "stolt".

Stolt? Varför är hon stolt om hon inte ens är intresserad av sex?
Om hon var stenkåt och nyfiken, visst. Då är det ju en prestation.
Men varför vara stolt för att du inte gjort något som du inte ens vill göra?

Och inte nog med det, att hon är stolt över att inte haft sex hintar till en ganska nedlåtande syn på vi som har det. Nej, den tanten gillar jag inte. 105 år och ändå inte mer vis än så, det är ganska tragiskt.


Kommentarer
Postat av: Ajlin

Hon lever ju trots allt i en sexualiserad värd, där det är normen att hitta någon att leva med och ha sex med. Att stå emot det, att gå emot det som alla andra anser vara det rätta och det normala, i 105 år tycker jag helt klart är något att vara stolt över.

När jag var tolv år gammal bestämde jag mig för att inte dricka alkohol. För att jag såg då vad alkoholen gjorde med andra människor. Det kunde jag aldrig hålla. För att jag föll för grupptrycket, för att jag såg att andra människor drack. Inget att vara stolt över kanske.

Samma är det ju för den här lilla tanten. I 105 år har hon sett människor, vänner och släkt, skaffa partners och barn men ändå har hon hållit fast vid vad hon har tyckt vara det rätta. Starkt.

2008-10-12 @ 18:21:33
URL: http://ajlin.blogg.se/
Postat av: bleunt

Ajlin: Nej, läs artikeln. Hon är inte ens intresserad av sex. Så nej, det är inte en prestation. Precis som jag säger ifrån när någon säger att jag är duktig som aldrig varit full. Det är inte duktigt att låta bli något man inte vill göra. Jag är en osocial människa som inte gillar sprit, och hon är en asexuell människa som inte har intresse för sex. Vi är inte duktiga.



Och det där att hon hållt fast vid vad hon tycker är det rätta, som om hon tycker det är fel att skaffa familj? Det sa hon ju aldrig.



Det finns asexuella människor som inte har någon sexdrift, hon är inte den enda.

2008-10-12 @ 20:54:01
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Jag tycker ändå att hon har gjort en viss prestation. Hon har säkert haft ett stort grupptryck på sig att skaffa familj, fastän hon inte varit intresserad av det. Jag kan tänka mig att många asexuella fallit för detta grupptryck och börjat leva i en sexuell relation bara för att de inte vill att folk ska tänka att de är onormala. Tanten här kan vara stolt över att inte ha fallit för detta.

2008-10-15 @ 03:43:19
Postat av: bleunt

Stolt över att inte skaffa barn med någon hon inte älskar? Jaså? Verkligen? Nej, jag har lite högre krav på stolthet än så.



Vilken normal människa går och skaffar barn med någon man inte älskar bara för att det är normen? Kom igen.

2008-10-15 @ 11:22:55
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Ok, jag ska försöka ge en bättre förklaring. :)



Om jag hade varit asexuell, så hade jag nog tänk "jag kan ju för fan inte vara asexuell, nu får jag ta och bli normal och börja ha sex med folk. Vem vet, jag kanske kan lära mig gilla det, om jag provar några gånger." Och sen hade jag försökt ha sex, även fast jag egentligen inte hade haft lust.



Tanten här har uppenbarligen mer integritet än jag, och integritet tycker jag man kan vara stolt över.



Men det kanske är jag som är onormal. :)

2008-10-16 @ 01:40:58
Postat av: bleunt

Fast nu kan du ju egentligen inte jämföra dig själv med någon som var ung för 80 år sedan, i en annan tid. För 80 år sedan fanns inte samma sorts sexualiering av samhället som idag.



Nej, att inte ha sex för att man inte är minsta sugen eller nyfiken på det är inte något att berömma tycker jag.

2008-10-16 @ 10:31:41
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0