Människor som inte tänker

Kort inlägg.
En kvinna (vill inte säga tjej när hon är 28 år gammal) talade glatt om för mig att idag hade hon varit på barndop, och det var så fint och hon fick bli gudmor. Jag svarade att det ska hon inte skvallra om för mig, jag är nämligen emot barndop. Hon svarar att ja, dop är vanligtvis väldigt tråkigt. Men idag var det kul.

Jag förklarar att jag inte är emot det för att det är tråkigt, utan för att jag anser att man placerar barnet i en religion utan att barnet möjligtvis kan tro på varken Gud eller jesus.

Jaa, joo det är väl sant, svarar hon som om hon aldrig tänkt på det förut.


Det som gör mig mest irriterad är inte när människor inte håller med mig. Jag försöker verkligen att se bortom allt det och respektera deras åsikt, inom vissa gränser såklart. Nej, det som irriterar mig mest är när människor inte ens tänker, och därför knappt ens har något man kan kalla en åsikt. Det är ingen åsikt om man inte tänkt, då är det bara inlärt.

Ta religion, till exempel. Om någon visar mig att han verkligen tänkt över sin tro och fattat sitt beslut utifrån det har jag inget val än att respektera det. Oavsett om mitt tänkande lett mig till något annat. Så länge den troende människan (vad det än handlar om) kan visa mig att han dragit en slutsats baserat på övervägande, resonerande, logik och aktivt tänkande utöver indoktrinerade floskler måste jag respektera den åsikten.

Nu har det aldrig hänt att någon lyckats motivera sin tro på Gud eller något annat på det viset, men inom till exempel politik eller kritk av filmer eller musik händer det att någon lägger fram en välgrundad åsikt som jag därför respekterar även om jag inte håller med.

Om kvinnan som gått på dop hade argumenterat emot mig, i stället för att uppenbarligen inte ens ha tänkt på saken förut, hade jag respekterat henne mer. Trots att hon nu verkade hålla med mig till en viss mån.

Oj, det blev inte ett så kort inlägg ändå.

Kommentarer
Postat av: seraph

Håller med helt om dop. Om jag får barn så vill inte jag att barnet ska döpas för att, precis du säger, jag då tvingar på barnet en religion. Det är så jävla fel, och sen att folk inte ens tänker i dom banorna är helt åt helvete.

2008-09-20 @ 23:53:24
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: WysiWyg

Nu tycker jag du är lite väl hård mot kvinnan. Bara för att hon inte har en åsikt i frågan innebär... tja, inget. Inget mer än att hon inte tänkt på frågan.

2008-09-21 @ 11:36:47
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: bleunt

Wysi: Ja, det är jag. Om det här är ett isolerat fall av icke-tänkande, trots att hon kommit i direktkontakt med saken. Men det tror jag inte.

2008-09-21 @ 13:41:31
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: BeOne

Kan man inte vara fri som en fågel? Kanske störd fråga. Men måste det alltid finnas en logisk förklaring till varför man gör som man gör? Räcker det inte med att man gör som man själv känner och efter det tar ansvar för sina handlingar, och konsekvenser som medföljer.

Hon tyckte det kanske var skönt och gå på dopet, just för att det var fint och inte krävde något mera av henne? Borde inte det vara ok då?

2008-09-22 @ 10:15:32
URL: http://beone.webblogg.se/
Postat av: bleunt

Nu ska vi inte snöa in för mycket på just dopet, brist på tänkande genomsyrar hela samhället. Och nej, jag tycker inte brist på tänkande är OK. Det ställer ofta till det.



Men om vi ska ta dopet i sig, nu är det ju inte lika illa som till exempel omskärelse. Och de flesta har ändå inget emot att bli döpta som spädbarn. Att döpa ett barn utan dess medlåtande kanske inte är en så stor grej. Men hela mentaliteten att inte ens komma på tanken att för ens en sekund ifrågasätta ritualen, är för mig irriterande.



Som sagt, det kanske är en engångsförteelse.

Men jag tvivlar. Fler tänkare i samhället, tack.



2008-09-22 @ 11:30:25
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0