Folk är rädda för lukt

Vad är det med folk och deras rädsla för att lukta vanligt?
I lördags stod jag och väntade på bussen. Två killar kom, och ställde sig på andra sidan kuren. Det var ungefär fyra meter mellan oss, ändå kände jag en stark lukt av Axe. Det här var inte två nervösa 15-åringar, killarna var i min ålder. De skulle inte ens gå och festa, utan pratade om att de skulle se någon film på bio. Kanske skulle de festa efter filmen, men varför spreja sig så mycket att det luktar starkt inom en radie av fyra meter?

Och det är inte bara killar det gäller, även tjejer överparfymerar. Det händer ofta att jag känner när någon granne precis gått genom trapphuset. Det räcker med att en tjej passerar för att hon ska lämna en doft så stark att jag nästan börjar hosta. Det sätter sig i gommen och halsen. Samma sak när jag sitter i konferenssalen på jobbet, och någon tjej sätter sig bredvid mig. Genast sticker det till i näsan av deras enorma mängder parfym.

Jag använder tvål och deodorant. Det är allt. Jag luktar bleunt. Hittills har ingen gnällt. Jag förstår inte rädslan att lukta naturligt. Att lukta du. Att lukta varmt. Att lukta personligt. Det måste inte lukta illa bara för att det luktar hud. Så länge man inte kommer väldigt nära mig luktar jag nog ingenting alls.

Jag har alltid föredragit tjejer som vanligtvis varken sminkar eller parfymerar.
Naturligt, ska det vara.


Kommentarer
Postat av: Lovis

Jag tycker samma sak. Jag kan någon gång ibland ta på mig lite parfym på handlederna och halsen. Men bara så man kan ana det. Mer behöver det inte vara. Man ska ju inte förpesta sin omgivning med parfymen. :l



Sminkar mig gör jag bara när jag ska på festiviteter. :D

2009-08-03 @ 11:48:41
URL: http://livetenligtlovis.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag håller faktiskt med (i viss mån). Jag sminkar och parfymerar till festligheter, men vardagligt blir det sällan smink, och absolut inte parfym.

2009-08-03 @ 12:39:08
URL: http://liiindans.blogg.se/
Postat av: Angelica

Jag kan inte annat än hålla med. Ibland när man är ute och möter någon på gatan så kan man känna en kvävande doft av parfym, jag är lite ellergisk också så för mig kan luftstrupen snöras ihop ibland..

Jag förstår lixom inte grejen med att dränka sig i parfym, det ska ju bara vara en lätt doft inte så det stinker om en!

2009-08-03 @ 14:02:56
URL: http://ejlila.blogg.se/
Postat av: Angelica

Och sen kom jag på en sak till nu, det "rätta sättet" att applicera parfyn är ju faktiskt att spruta ett moln framför sig och sen bara låta det landa på en, inte att spruta direkt på huden (spraya kanske hade låtit bättre?)

2009-08-03 @ 14:04:17
URL: http://ejlila.blogg.se/
Postat av: A

Håller med. Inte så att jag bryr mig särskilt ofta, men parfymdoft, oavsett om det rör sig om överanvändning eller inte, är ju inte det göttaste. Naturlig doft, eller ny-dushad-doften...



"Jag har alltid föredragit tjejer som vanligtvis varken sminkar eller parfymerar.

Naturligt, ska det vara."

Amen to that.

2009-08-03 @ 14:28:18
Postat av: Erik

Jag håller med, jag använder bara tvål och deo. Och jag föredrar om tjejer också bara gör det.

2009-08-03 @ 16:08:32
Postat av: Henrik Petersson

Vafan, är det bara jag som nuter av den goda doften som alltid följer efter snygga tjejer var de än går? :D Man se en gå förbi, sedan räknar man ner... 3, 2, 1... Aaaaah, kamomill/jordgubb/hallon (etc.)!

2009-08-04 @ 22:15:11
Postat av: mamma

Lite "drängvatten" eller "pigvatten" är ok..men bara så diskret att det känns i en nära kram.



Det skall inte kännas på 2 meters avstånd.



Ren Varm Hud - är inte fel.



Till sonen säger jag - använd schampo.

2009-08-11 @ 07:25:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0