Sverigedemokraterna och Jan Guillou

Kanske kan det här vara startskottet för en mogen debatt? Och här är del två.
Anledningen till varför SD kommit undan så lätt är att de inte blivit ställda mot väggen i debatt. Man är rädd för att möta SD eftersom det kan ses som att validera och acceptera dem. Jag hoppas det här ändrar på det, och att politiker vågar konfrontera SD.

För även om de bjuder på fika står partiet för värderingar så konservativa att de är omöjliga att stå för, och då utgår jag inte ens från vad pressen skriver om dem, utan vad de själva säger. Jag håller med om en mer ansvarsfull invandrarpolitik, men min mening om vad just ansvarsfullt är skiljer sig från deras.

Taktiken verkar vara "de är inte skinnskallar". Jaha, wow. Bra. Duktigt? Såg att han var i Gävle. Synd att jag missade det. Hade gärna ställt några frågor angående religionfrihet, till exempel slöjor.

Några citat från artiklarna:

"Svenskheten sitter inte i hudfärgen utan i dina värderingar och ditt beteende.”

"Visserligen var han 'nationell' redan som gymnasist, 'det var alla på den tiden och det var musiken som var den starkaste kraften bland oss nationella, alla lyssnade ju på Ultima Thule'."

"Frågan var då om det gick att putsa upp Sverigedemokraterna så att de kunde framstå som mer lagom utlänningsfientliga, en sorts rasism med mänskligt ansikte"

"det är ändå bättre att låsa in den lilla grupp som begår flest brott."

"Överge den multikulturella kursen och återgå till assimileringspolitik. Invandrarna måste försvenskas."

"
såhär ser det ut i Sverige, det får ni anpassa er till!"

"
Vi måste få bort 'ntegrationstänket' och återgå till assimilering."

"De vill åt folket och de har en svart kärna där inom sig som tilltalar stora delar av folket, fastän de övergett sin öppna rasism och ersatt den med ... ja, det måste nog heta utlänningsskräck, främlingsrädsla eller hopplöst nog xenofobi."

"På kvällen är det öppet hus i partilokalerna och ett trettiotal medlemmar kommer för att fika och snacka politik. Mansdominansen är påfallande"

"de som kommer är jobbare från traktens industrier, lägre tjänstemän, arbetslösa och studerande."

"20 procent av partimedlemmarna är klassade som invandrare enligt gällande svenska normer."

"De väller in i landet. De är arbetslösa och kriminella, de gaddar sig samman i ghetton och kommer att ställa allt hårdare krav på ett multikulturellt samhälle. Snart har vi infört muslimsk äktenskapslagstiftning, det kommer att sluta som i Libanon. Vi är ännu inte där, men snart."

"Om ingenting oförutsett inträffar håller han snart sitt jungfrutal i riksdagen. Eftersom våra vanligaste politiker inte hittat ett fungerande sätt att bemöta honom."




Nu kanske det ser ut som att jag bara väljer ut citat som jag tycker betonar en viss vriden synvinkel. Och det stämmer såklart, till viss del. Men faktum är att jag håller med SD, till viss del, till exempel när det kommer till att satsa mer på att utbilda invandrare i svenska. Jag håller även med om små saker som att skolor inte borde sluta servera fläsk, men jag tycker man stället bör kompensera med alternativ för muslimer.

När det kommer till att fira skolavslutning i kyrkan - något som SD värnar om och som nämns i artikeln - håller jag inte med. Jag minns när jag gick på lågstadiet, och muslimska barn satt och sjöng kristna julsånger innan jullovet. Här är en av många punkter där jag inte håller med SD, eftersom jag tycker vi ska ta bort allt kristet ur skolan. Det inkluderar skolavslutning i kyrka.

Nej, SD och jag kommer nog aldrig vara överens över det stora hela.
Vad tycker ni förresten om mitt nya "betona med fet stil"? :p


Kommentarer
Postat av: Henrik Petersson

Jag gillar att du betonar med fet stil.

2009-02-20 @ 15:59:50
Postat av: bleunt

Sweet, då blir det nog att fortsätta med det. Sambon påpekade att Alex Schulman himself minsan sagt att så ska man göra. :p

2009-02-20 @ 17:27:24
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Apse

Man är rädd för att möta SD...



Ja.

Man är rädd för att förlora debatten.

Det vet S, M, V, M, FP, C och MP.

Det är det verkliga skälet.

2009-02-20 @ 20:09:34
Postat av: A-palle

Jag håller med om att ingen vågar debattera mot SD. Det är verkligen dåligt, folk stoppar huvudet i sanden istället för att inse vad som faktist håller på att hända, SD är på uppgång ...

2009-02-20 @ 21:20:13
URL: http://apalle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0