Fuck you, Roger Ebert

Jag har varit lite av ett fan av amerikanske filmkritikern Roger Ebert. Efter att jag kollat igenom alla avsnitt av Siskel & Ebert gillade jag den gulliga gubben skarpt. På många sätt gillar jag honom fortfarande, då han än i dag är en liberal och älskvärd person med vettiga politiska åsikter.

Men efter en serie av felsteg kan jag inte längre ha honom som mitt ledande fyrtorn bland filmkritiker. Jag kan inte längre lita på hans omdöme när det kommer till smak, trots att vi fortfarande delar en progressiv världssyn. Roger Ebert, du var modern i dina recensioner och uttalanden för 25 år sedan, men den tiden har nu passerat. Nu är även du, tyvärr, en tråkig gammal stofil.

Det började med att han gav högsta betyg till Avatar. Eftersom jag brukar dela hans filmsmak hade jag förväntningar på filmen när jag gick och såg den i 3D. Den var så där. Den var inte dålig, bara totalt ytlig, förutsägbar, klyschig och utan något nämnvärt innehåll. Den var fin att se på, men full pott?

Sedan fortsatte det med att han skrev en artikel om hur tv-spel inte är och aldrig kommer vara konst. Det är alltid svårt och vingligt att diskutera vad som är och inte är konst. Jag tycker inte alla spel är konst, men jag tycker FÖR I HELVETE att många spel är det. Precis som jag inte tycker all film är konst, men att vissa verk klassas som det.
För att ytterligare smula sönder ett redan trasigt argument menar Ebert att schack är konst, och konstaterar för oss alla att han helt enkelt bara är en gammal gubbe som inte hänger med och förmodligen inte rört ett tv-spel sedan 80-talet.

Men dödsstöten som får mig att dumpa dig, Ebert, är din recension av filmen Kick-Ass. Här predikar du om moralen, eller snarare brist av den, i att en 11-årig flicka dödar skurkar och får stryk själv. På allvar, Ebert? Menar du att du tar en film om töntiga superhjältar vid namn Kick-Ass på så stort allvar att du blir upprörd över att en 11-årig "superhjälte" dödar skurkar? Och det gör dig så upprörd och illa till mods att du ger filmen underkänt.

Det är en fucking film, Ebert! En film! Det är inte ens en seriös film. Ge den ett lågt betyg om du så vill, men använd inte en så skruttig och fjantig anledning till det. Du dömer inte filmer efter hur moraliska de är, hoppas jag. Åtminstone trodde jag inte det var en av dina kriterier. Men tydligen tar du vissa filmer på alldeles för stort allvar, och tydligen måste en film vara moralisk för att vara bra.

Fuck you, Roger Ebert!
Och det smärtar mig att säga så. För du brukade vara så cool.

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: axling

Sv: Hon är ju på tok för go :)

2010-04-25 @ 11:59:00
URL: http://axling.blogg.se/
Postat av: A

Hur kan man motivera att spel ALDRIG är konst medan film är det?



(Sen kan jag iofs tycka att hela "vad är konst"-diskussionen är rätt konstig)

2010-04-25 @ 12:01:21
Postat av: WysiWyg

Tillåt mig rekommendera http://spill.com/, de är asroliga. ;-)

2010-04-25 @ 12:29:28
Postat av: gotte

Vad gav han Bruno?

2010-04-25 @ 15:06:47
URL: http://nintengotte.blogg.se/
Postat av: bleunt

Gotte: 8,8 av 10. Sååå...

2010-04-25 @ 15:10:25
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: gotte

bleunt: Bra att han klagar på att denna är moraliskt störd då o_O

2010-04-25 @ 15:59:26
URL: http://nintengotte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0