Vad är du osäker på?

Jag är så säker på så mycket. Jag vet liksom precis vad jag tycker om abort, homoäktenskap, polygami, yttrandefrihet, politik och så vidare. Det är sällan någon lyckas få mig att ändra åsikt, eftersom jag redan tänkt länge och väl på det mesta.

Men så finns det några områden som är riktigt svåra. Områden som jag inte riktigt vet var jag står. Ett sånt ämne är så kallade reparationer, alltså idén att alla svarta i USA som har slavursprung ska bli ekonomiskt ersatta för att deras familj hjälpt bygga landet. Från början var jag helt emot det, men ju mer jag tänker och läser om det närmar jag mig mitten. Visst, det var inte dagens svarta som slavade, och därför har de ingen rätt till ersättning. Men det var heller inte dagens vita som ägde slavarna, men de tjänar fortfarande på vad deras farfars far gjorde.

Finns det något ämne du själv är osäker på? Något där du sitter i mitten, och inte riktigt vet åt vilket håll du ska?

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: max

jag såg på a double shot at love with the ikky twins igår på mtv. det var faktiskt lite kul. en kille såg ut som en mongolid rugbyspelare, en annan såg ut som michael jackson. sen hånglade tvillingarna med alla deltagare. jag hatar sån här tv egentligen, men den här gången var det roligt. jag känner mig vilsen :(

2010-04-05 @ 10:21:47
Postat av: Kalle Balik

Jag har i min ungdom läst mycket serier, framför allt Marvels universum. Nu när jag har blivit äldre samt mer analytisk har jag svårt för den sortens "klassiska" superhjältar. Att mer moderna serier är snyggare, mer kreativa samt ofta innehåller antihjältar hjälper inte Marvel heller.

Vad jag försöker berätta är att jag hatälskar, eller kanske älskhatar Marvel och den klassiska superhjälten. Det är så larvigt, och jag vet inte om jag tycker om det på riktigt, eller om det bara är barndomsspöken som får mig att inte hata Marvel.

2010-04-05 @ 14:54:18
URL: http://jattestorapistoler.blogg.se/
Postat av: Herzleid

Är inte det lite som när olika länder och folkslag kräver att få tillbaka föremål och kvarlevor och sånt som upptäcksresanden tog med hem till Europa och satte på muséer? Ska fyrahundra år gamla krigsbyten lämnas tillbaka?

2010-04-05 @ 16:46:01
Postat av: Henrik Petersson

Också massor saker. På om jag ska rösta höger eller vänster, t.ex.

2010-04-05 @ 18:22:33
URL: http://fithenke.blogg.se/
Postat av: Öhhh!

Då borde väl ALLA i USA få ersättning, eftersom ALLA har byggt upp landet tillsammans?! :S Ska judarna ha rätt till Israel också då eller? Har fattat det som att du inte riktigt håller med om den saken, men det borde du vara för om du är för detta, för det är exakt samma sak! Det vore som om du skulle få ersättning för att din farfar blev av med ett ben eller två i andra världskriget. Sluta slicka röv och move on så ska det nog bli bra.

2010-04-05 @ 18:47:29
Postat av: A

"Då borde väl ALLA i USA få ersättning, eftersom ALLA har byggt upp landet tillsammans?! "

haha du kanske ska 1. Läsa på om USA´s historia, 2. Kolla upp vad slaveri innebär.



Och förutom att många vita än idag tjänar på slaveriet, så var ju de svarta förtryckta långt efter det att slaveriet förbjöds. Sen tror jag inte att lösningen är så enkel som reperations. Det skulle skett en revolution långt tidigare ;)



Och jag är definitivt osäker på många saker, och många frågor är så komplexa att det inte är några problem att se dem från flera olika håll och argumentera för alla ståndpunkter. Tycker också att det är vitalt att ifrågasätta även saker som man anser sig säker om då och då.

2010-04-05 @ 19:38:38
Postat av: bleunt

Herz:

Fast människor är ju inte att jämföras med föremål, helst.



Öhhh:

Israel och palestina är EXAKT samma sak som att Amerika drev slavhandel? Mycket konstigt påstående av dig.



Jag tror inte du förstår situationen riktigt, när du drar såna jämförelser med försäkringspengar etc.



A:

Ja, att ifrågasätta saker är bra. Bara för att kolla att man fortfarande tycker så, så att säga. Jag ifrågasätter till exempel min ståndpunkt när det kommer till abort, men kommer alltid fram till att det är det minst sugiga alternativet att helt enkelt tillåta det fritt.



2010-04-05 @ 21:50:21
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Siri

En gång tänkte jag på hur jag kommer göra när/om jag får barn, med mat. Eftersom jag är vegan, alltså. En del tycker att det är elakt att inte låta barnen äta kött för att de måste få välja själva, men då tänker jag att hur många som äter kött skulle bjuda sina barn på veganmat för att låta dem välja? Nä, just det, så jag tänker göra precis som jag vill.



Jag har inga 'olösta tankar' men det där med homoäktenskap är knepigt.

2010-04-06 @ 12:43:19
URL: http://argatjejer.blogspot.com/
Postat av: Erika

Matematik... Fast det var nog inte det du menade. Men jag suger på matte och sitter nog varken i mitten eller någon annanstans. Känns som jag hänger lite upp och ner alltså. =(

2010-04-06 @ 18:28:18
URL: http://mizzboracay.blogg.se/
Postat av: seraph101

Va fan hette bruttan du snackade om sa du? Jag kollade upp henne på FB, ingen jag kände igen, men nu har jag glömt namnet lol. Måste fan kolla igen. Men vadå, hon bara skrev till dig om mig eller vadå? Eller hur fan kom hon in på mig?

2010-04-06 @ 22:43:05
URL: http://www.seraph101.wordpress.com
Postat av: Kalle Balik

Jag är osäker på om jag tycker om bleunt. Förut uppdaterade han bloggen väldigt ofta, men nu gör han det en gång per månad.

2010-04-07 @ 15:54:47
URL: http://jattestorapistoler.blogg.se/
Postat av: bleunt

Jag är dålig på att uppdatera bloggen. :(

Varnade ju för det tidigare. Börjar få slut på saker att skriva om.

2010-04-07 @ 16:49:04
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0