Vilken är din favorittangent?

Du har ett tangentbord. Det vet jag att du har, ljug inte för mig. Ditt tangentbord har massor av knappar. Förmodligen hela alfabetet, plus alla nummer, och sedan lite till.

Nu undrar jag vilken tangent som är din absoluta favorit.

Är det CAPS LOCK, som låter dig göra dig hörd bland sajberrymdens massor? Tangenten som proklamerar att nu handlar det verkligen om viktiga saker, och låter dig överrösta alla små patetiska gemener.

Eller är det F5, som snabbt och smidigt låter dig uppdatera Facebook för att se vad människor med bättre liv än du gör med sina liv som är mer spännande än ditt?

Eller vad sägs om blank steg, tangenten som ökar mer och mer i populäritet och är ditt vapen i sär skrivar kors tåget. Den dominerar tangentbordet mer än någon annan tangent, och kan även kallas patriotens tangent.

Kanske är det en kombination som är din favorit. Kanske är det ctrl + alt + delete som räddat dig ur otaliga knipor de där åren då du desperat försökte navigera dig genom Windows ME. Eller är det kombinationen WASD som vunnit dig mången Quake-match och pwnat otaliga noobs?

Ja, vilken är din favorit?

Själv har jag en hatkärlek till Insert, och hur den hela tiden lyckas utge sig för att  vara antingen backspace (knappen för dig med beslutsångest) eller print screen (knappen som lät dig spara minnet av när du äntligen lyckades se tuttar i cam). Och med Insert intryckt börjar jag redigera text, och plötsligt har en halv mening försvunnit bara sådär. PWND!

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: gabriella

För många kickass choices. ;( print screen, ctrl + c eller F11. HALP!

2010-04-25 @ 18:16:33
Postat av: fau

shift. fråga inte varför för det vet jag inte.

2010-04-25 @ 18:46:13
Postat av: KikomoN

Enter är ju ganska praktisk. Fast det är inte favoriten. Jag har en älsklingskombo i Photoshop. Ctrl+ Alt + Z (ångra)

Jag säger det till och med ibland, när jag har sagt eller gjort nåt dumt :P Det låter lite finare än att svära ur sig en rad svordomar. Ibland säger jag också kolon pe.

2010-04-25 @ 20:22:44
Postat av: Wictor

Min är bindestreckstangenten. Både för att det hjälper om man inte vill sär-skriva, men ändå vill det. Då är det jätte-bra med binde-strecks-tangenten.

Bindestreck fungerar också när man vill skapa onödig dramatik i en - mening. Det är nog min - favorittangent.

2010-04-25 @ 21:29:21
Postat av: fau

wictor:



du använder bindestrecket fel i skapande av dramatiska meningar >:( du förstår väl att du bara kan sätta bindestreck (av det dramatiska slaget) där du annars skulle kunna sätta ett kommatecken?

annars blir det ju - ve och fasa - jobbigt att läsa. precis som särskrivning. gör om, gör rätt.

2010-04-25 @ 21:59:41
Postat av: gotte

ctrl alt delete. När man sitter med en gamal skitdator är det ett måste... nån gång i timmen.

2010-04-25 @ 22:14:42
URL: http://nintengotte
Postat av: Nevermind

Stor bokstavstangenten (vad den nu heter) på vänster sida! Jag har alltid tagit den för givet och då den en dag bestämde sig för att inte sitta kvar på tangentbordet var tårarna inte långt borta. Jag saknar den fortfarande och det sticker till lite i mitt hjärta då jag ser hålet där den en gång suttit.

2010-04-25 @ 23:11:20
Postat av: bleunt

Wictor och fau:

Jag tror ni båda tänker på tankstreck. ;)

2010-04-25 @ 23:18:45
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Palle

Jag tror Wictor jobbar på aftonbladet.



Jag är ju själv en frenetisk användare av alt-tab och f6 annars. F6 är helt klart underskattad när man snabbt vill komma in på en mer gästvänlig sida.

2010-04-26 @ 01:28:19
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Min är sudda ut-tangenten, eller vad ni nördar kallar den på datorspråk. Jag skriver så mycket skit att den är absolut nödvändig. Men framför allt gillar jag när andra använder den.

2010-04-26 @ 07:27:28
URL: http://fithenke.blogg.se/
Postat av: Q

alt+tabb

ctrl+tabb

ctrl+c/v/x

nerpil

2010-04-26 @ 15:17:36
Postat av: max

jag gillar shift + dubbeltryck på tilde ^^

gör ett inlägg om favoritsmiley

torr

2010-04-26 @ 17:27:17
Postat av: Erika

Vet inte om jag direkt har någon favå. Det skulle väl isf vara delete knappen, men om man frågar mitt tangentbord så skulle den nog säga bokstäverna A, N och M eftersom just dom knapparna saknar bokstäver...

2010-04-30 @ 17:12:31
URL: http://mizzboracay.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0