Slit ut hjärtat - dö av blodförlust

Jag läste den här knasiga artikeln, och reagerade på den här raden: "En obduktion visade att Powell dött av blodförlust efter att hans hjärta slitits ut."

Reflektera över det för en stund. Han dog inte av att hjärtat slets ut. Han dog av blodförlusten. Hur fucking badass är man då? Hur är det ens fysiskt möjligt? Om någon slet ut mitt hjärta skulle jag falla ihop och dö på sekunden. Jag skulle inte säga "ow, skit också, nu blöder jag", för att sedan dö lite senare av blodförlust.

Och hur jävla korkat är det att sätta den där artikeln i SPORTBLADET?! Vad FAN har det med sport att göra? Om Donald Trump våldtar en kvinna, kommer vi få läsa om det i Dagens Industri?

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: Henrik Petersson

Det enda hjärtat gör är att pumpa runt blodet. Så, ja, om hjärtat slits ut så dör man väl av blodförlust?

2010-06-05 @ 13:18:00
URL: http://fithenke.blogg.se/
Postat av: bleunt

Nej, om hjärtat sluts ut så dör du av att hjärtat slits ut. Du hinner inte dö av blodförlust, du dör på en gång av att hjärtat slits ut. Samma sak om någon hugger eller skjuter dig i hjärtat. Du faller ihop död på sekunden.

2010-06-05 @ 13:46:21
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: WysiWyg

Jag undrar jag faktiskt. Rent tekniskt sett så är det syrebrist till hjärnan, eftersom det inte kommer något syresatt blod dit, som man dör av väl?



Eller kanske chocken?



Och jag har faktiskt sett på film att de minsann kan överleva det mesta, så då måste det vara sant. ;-)

2010-06-05 @ 16:11:30
Postat av: WysiWyg

Oh, och "sportkopplingen" är så klart hela MMA-delen. Skulle inte bli förvånad om detta kommer leda till ytterligare kritik av MMA.

2010-06-05 @ 16:12:24
Postat av: max

hahaha! AMEN.

2010-06-05 @ 17:24:53
Postat av: Henrik Petersson

Wysiwyg: Ja, när hjärtat slutar pumpa så får hjärnan slut på syre. Inte nog med det, hela resten av kroppen får också slut på syre. Och inte nog med det - hjärnan och resten av kroppen blir dessutom inte av med sina slaggprodukter, och får inte några näringsämnen, hormoner, och allt annat trevligt som blodet transporterar.



Dör man verkligen på sekunden om hjärtat stannar? Av vad, egentligen? Skulle man dö på sekunden om allt blod helt plötsligt stannade upp av någon annan orsak?



2010-06-06 @ 00:40:51
URL: http://fithenke.blogg.se/
Postat av: WysiWyg

@Henrik; fast syrebristen i hjärnan är det som dödar dig först.



Och egentligen så räknar vi väl "död" som "när hjärnan slutat svara" (ja, jag är lite nörd), så alltså måste det vara när hjärnan kastar in handduken?

2010-06-06 @ 08:18:56
Postat av: Henrik Petersson

Vet inte. Men om vi föreställer oss att man skulle byta ut hela hjärtat mot en konstgjord pump, så är jag säker på att man fortfarande skulle räknas som levande.

2010-06-06 @ 11:52:47
URL: http://fithenke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0