Lögnen om piratkopiering

2009 blev ett rekordår för filmindustrin. Man drog in över $10 miljarder i biljettförsäljning. Nu kanske ni tänker att det bara är på grund av Avatar, men tänk då på att filmen släpptes i slutet av året. Faktum är att Avatar inte drog in mest pengar under 2009 (det gjorde Transformers 2).

Notera även att det här bara gäller biointäkter, och att det nya och snabbt växande mediet bluray inte är inräknat. Notera även att det här alltså är filmindustrins bästa år någonsin, trots att det är den absolut sämsta ekonomin på över 50 år.

Så vi kan ju fråga oss själva om piratkopiering verkligen är ett så stort problem som musik-, spel- och filmindustrin vill få oss att tro. När både den mest ekonomiskt framgångsrika filmen (Avatar) och det mest ekonomiskt framgångsrika spelet (Modern Warfare 2) någonsin släpps under ett och samma år, under en internationell ekonomisk kris, är det då verkligen nödvändigt för de här industrierna att vi säljer vår personliga integritet?

Piratkopiering är inte ett tillräckligt stort hot mot industrierna för att åtgärderna som vidtas ska stå i proportion. Det handlar inte om att piratkopiering och fri fildelning är ett allvarligt hot. Det handlar bara om att man är redo att sälja ut en stor del av vårt privatliv, för att främja en liten del av en enorm industri som redan tjänar mer pengar än någonsin.

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: Erik

Mycket sant.

2010-03-09 @ 13:31:20
Postat av: Pjater

Haha exakt, när kasettbanden och vhs kom så skulle de sabba film och musik industrin fildelning är ju bara ny teknik ^^

2010-03-09 @ 14:03:45
Postat av: A

Skulle kanske vara intressant att se hur de där 10 miljarderna fördelats och hur de kommer spenderas. Dock bryr jag mig ganska lite om film-industrin i stort, och självklart är våra privatliv viktigare än filmindustrin, och så skulle det varit även om inte en jävel gått på bio förra året.



däremot så tycker jag, när det kommer tilll musik, det är lite synd att så få faktiskt tycker det är värt att stödja artister de gillar, och jag dör lite varje gång jag hör "Va?! KÖPER du musik?!"

2010-03-09 @ 18:28:49
Postat av: bleunt

A:

När det kommer till musik tycker jag det är mediet där fildelning borde vara minst problematiskt, eftersom musiker så mycket lättare än andra kan tjäna pengar på att uppträda. Många artister har ju börjat se sin musik som reklam för spelningar, och ger medvetet bort den gratis.



Men nu när det mestadels är så lätt, billigt och snabbt att köpa en låt tror jag inte det är ett lika stort "problem" för dem som för fem år sedan. Men jag ser inte varför det skulle vara mindre viktigt att stödja en spelutvecklare än en musiker.

2010-03-09 @ 19:06:54
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: A

Ja, konserter och merch är ju det som artisterna får tjäna pengar på, och de kommer överleva. MEN jag kan tycka det är tråkigt att musiken ska ses som "reklam för spelningar" och att fokus tas från album. Och personligen ser jag mycket hellre att artister spenderar tid på att göra musik än att spela den. men allt det här är såklart på gott och ont, men still: ett grymt album-släpp i sig bör löna sig och jag tycker det är självklart att ge något tillbaka även om jag inte kan gå på konserter. (och om det spelar någon roll så pratar jag i huvudsak om indie-bolag,så att Lady Gaga har en porsche är helt irrelevant)



och spelindustrin verkar ju som du skrev må bra , och av mina egna erfarenheter att döma är piratkopiering inte lika utbrett där. Alla mina kompisar köper spel, ingen av dom köper musik.

2010-03-09 @ 19:34:01
Postat av: bleunt

Jodå, självklart pratar vi om indiescenen. Och frågar du artisterna själva säger de flesta att gratis musik är så mycket lättare att få ut till folket. I slutändan har internet och fri nedladdning hjälpt dem mer än de stjälpt. En indiearist har mycket lättare att leva på sin musik nu än för 15 år sedan. Det är nog ett sånt där klassisk fall av att vilja ha kvar kakan och äta den.

2010-03-09 @ 20:05:11
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Palle

Va?! KÖPER du musik?!

2010-03-09 @ 22:44:46
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: Anonym

meeen... det här gör mig så ledsen. Hur i hela världen kan det vara ok med piratkopiering? Hur kan man på ett enda sätt motivera att en produkt skapad av några människor skall vara gratis och mer som än rättighet om inte alla produkter är det. Liksom man under kommunismen kunde se hur kvaliteten på många varor drastiskt förändrades kommer man kanske kunna se samma utveckling inom denna delen av nöjesbranchen då den mer och mer kommer att massproduceras endast i syfte av kvantitet istället för kvalitet.

2010-03-09 @ 23:15:16
Postat av: bleunt

Anonym:

"Hur i hela världen kan det vara ok med piratkopiering?"



Jag tror du läst fel blogginlägg.

2010-03-10 @ 07:58:58
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0