bleunt ändrar åsikt

Det händer inte ofta, men ibland ändrar jag åsikt och går över till den andra sidan. Det krävs ganska mycket, och händer sällan. Men nu har det hänt igen. Senast det hände var 2007, då jag slutade vara skeptisk och avfärdande angående global uppvärmning och det faktum att människan bidrar. Jag gjorde min research som en duktig elev, och när bevisen blev för överväldigande emot min egen åsikt hade jag inget annat val än att ändra den.

Den här gången handlar det om kärnkraft. Till skillnad från de flesta andra liberala vänstertomtar har jag alltid varit för utökandet av kärnkraft. Jag har argumenterat för att det är så säkert, och riktigt osannolikt att någon minsta lilla incident någonsin skulle inträffa. När larm gått av och Barsebäck tvingats nödstoppas har jag alltid påpekat att det inte är så farligt som media vill få det att verka, och att säkerhetsåtgärderna är så grundliga att man nödstoppar låååångt innan det ens är i närheten av att hända något.

Men allt eftersom mer och mer kommer fram angående den pågående oljeläckan utanför USA:s södra kust, blir jag mer och mer övertygad om att vi inte alls kan lita på att alla säkerhetsprocedurer och regleringar skyddar oss från katastrof. Inte nog med att tiotusentals liter olja väller ut i havet VARJE DAG, man har heller inte en jävla aning om hur man ska stoppa flödet. De hade inte ens lagt upp en nödplan. Helt otroligt. Så nu läcker det, och ingen vet vad fan man ska göra.

Så tack vare BP och Haliburton har jag ändrat åsikt angående regleringarna och åtgärderna som ska hålla oss säkra. Jag inser nu att jag inte alls kan lita på att ett kärnkraftverk skulle hållas säkert, när jag ser något skötas så dåligt som man hanterat oljeläckan. Visst, det finns skillnader. Oljeläckan orsakades av slarviga företag som ignorerade regleringar och varningar, medan ett kärnkraftverk skulle skötas av den svenska staten. Men nej, jag kan inte längre känna mig trygg med den nivå av säkerhet som visats upp.

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: WysiWyg

1. Min första tanke vad gäller oljeläcka är; varför har de inte slutat pumpa in olja i rören? Okej, förmodligen är det inte så enkelt, men ändå? Borde det inte finnas någon sorts nödstopp?



2. Nej, det är inte svenska staten som ser till säkerheten på Barsebäck, det är FN. Och jag har inga som helst tvivel att de skulle trycka till som f*n om vi ens funderade på att inte uppfylla kraven.



3. Problemen med kärnkraft tycker jag är tvåfaldig; det första är det faktum att det är omöjligt att göra något 100% säkert, och om ett kärnkraftverk har ett katastrofalt fel (vilket egentligen bara är en fråga om tid, dock förhoppningsvis väldigt lång tid) så är konsekvenserna utav helt andra proportioner än någon annan energikälla vi använder idag.

Sedan har vi det faktum att kärnkraft inte är en förnyelsebar energikälla, och vi är ytterst beroende på andra länders välvilja. Vi kan inte producera uran.



Så, även om jag är negativ till att lägga ner kärnkraften innan vi har ersatt den, så är jag också emot att utöka den, eftersom vi då går i fel riktning.

2010-05-16 @ 09:10:41
Postat av: WysiWyg

Angående klimatet (och så vet jag hur mycket du älskar FOX): http://weinterrupt.com/2009/12/fox-news-give-it-120-claim-94-of-americans-believe-scientists-faked-climate-data/

2010-05-16 @ 09:33:50
Postat av: bleunt

Säker på att det är FN? Du menar inte att de bara ser över det, då? För inte har väl FN anställda som jobbar där dagligen? Det är väl bara kontrollanter som checkar regelbundet? För det är väl svenska staten som har ansvaret för att det sköts som det ska?



Och då kanske FN borde se över oljeriggarna också.



2010-05-16 @ 11:53:55
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: bleunt

Och ja, FOX-statistiken har jag sett. ;)

Är ju amerikansk nyhetsjunkie!

2010-05-16 @ 11:55:13
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Palle

Rätt coolt, du ändrar åsikt om kärnkraftverk tack vare olja :D Men jag förstår hur du tänker iaf.



Synd att du byggde upp stämningen så bra i första stycket, för att sedan skriva att det var om nåt annat än muslimer =p

2010-05-16 @ 15:22:29
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: bleunt

Palle:

Vad skulle du vilja ändra angående min syn på muslimer? Att jag ska sluta tro att det finns moderata sådana som kan fungera i ett västerländskt samhälle? Att jag ska sluta tro att det är fattigdom och inte ras och religion som avgör vilka som begår brott?

2010-05-16 @ 16:26:53
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Tove

Det här med global uppvärmning är sjukt förvirrande tycker jag. Överallt hör jag olika och jag tycker att det är oerhört svårt att veta vad som är sant och inte. Men jag har läst din blogg länge och tycker att du verkar vara skärpt. Vad var det som gjorde dig övertygad? Hur kan man veta? D:

2010-05-20 @ 20:53:47
Postat av: bleunt

Tove:

För mig räcker det med att 95% av världens klimatforskare är överens. Alla kommer ju aldrig vara överens, och vissa tror på saker i olika mått.

2010-05-20 @ 21:05:20
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0